challekarlsson

Mamma till Juni

Träning

Publicerad 2013-09-05 21:57:39 i Träning,

Jag har sedan jag var 16 (tror jag) instruerat på olika träningsanläggningar.
Började med aerobic för barn, som sedan blev för vuxna, som sedan blev box, som blev pump, som blev dans, som blev.... ja jag har nog instruerat i nästan allt utom spinning och yoga..typ. Tycker verkligen det är jätte kul med instruktörsbiten, det är så roligt att få träffa glada, pigg och träningssugna människor. Jag älskar att träna tillsammans med andra helt enkelt! ..kanske får bli en träningsblogg någon gång..hm..får fundera på det...kan ju motivera till att komma igång med träningen igen..
 
Dem senaste åren så har jag framförallt instruerat i Bodypump(LesMills) och Indoor walking, men nu är det över ett år sedan jag höll i ett pass på grund av graviditeten och en viss liten tjej som jag har velat spendera så mycket tid med som möjligt. Men nu börjar suget efter träning komma igång ordentligt igen och även suget efter att åter igen stå "där framme" och hålla i en klass. (med det sagt så har ju inte suget att umgås med J minskat, men för att jag ska vara rolig att umgås med så behöver jag nog lite egentid :) ) Men jag har bestämt mig för att under hösten bara fokusera på att komma igång med min egen träning och jag vill inte vara bunden än till en viss dag eller tid i veckan. I förrgår så tog jag då steget och köpte ett gymkort, det första gymkort som jag har betalat sen jag var 16 år! Så jag kände att även om jag inte kommer hänga där fem dagar i veckan, och kanske inte utnyttjar det till max, så har jag ju "tjänat in" dem pengarna under alla dessa åren...Eller hur? :)
 
Gym i all ära, men roligast just nu är ändå dem träningar som vi gör tillsammans i "gruppen" "Bara för att det är kul!" Vi är ju ingen grupp egentligen, alla som vill får ju vara med :) tycker som sagt att det är roligt att träna tillsammans med andra, och det är ju så härligt att träna utomhus och använda det som finns runt omkring för att köra ett härligt pass! Nu i veckan körde vi ett pass som jag och Ida höll tillsammans, tog cirka en timme. Jag har fortfarande träningsvärk i framsida lår...Herre Jisses vilken träningsvärk jag har haft!! Så är ni sugna på att köra ett pass som tränar hela kroppen, dock fokus på ben, så kommer upplägget här:
 
Uppvärmning, springa ca 1,5 km och lite fartlekar
 
Tabata intervaller ( En intervall: aktiv 20 s, vila 10 s. i 8 omgångar)
Vi valde att köra två övningar i varje intervall, och köra övningarna varannan gång.
 
Intervall 1
Sumo knäböj och planka med knädrag mot armbågen
 
Intervall 2
step up och armhävningar
 
Intervall 3
Dips och upphopp
 
Intervall 4
Situps med rotation och sidoplanka med rotation
 
Intervall 5
Utfall och mountain climbers
 
Intervall 6
Burpees och jägarställning
 
Avslutning
Kurirstafett
 
Vi slet, svettades och hade roligt tillsammans!
 
Tabata intervaller är verkligen en träningsform som är perfekt när man har ont om tid. En intervall tar 4 minuter, så om man vill så kan man ju "riva av" 3 intervaller och är klar på en kvart med uppvärmningen. Och en kvart om dagen har alla tid med :)
 
Nä nu blir det sängen, go natt!
 
/Challe
 
 
Plankan är en favorit!

Kommentarer

Postat av: Marina

Publicerad 2013-09-06 18:45:01

Vår lilla träningsgrupp, som krymper och växer, är bra. Där gillar jag att träna med andra. Jag som annars helst tränar ensam.
Jag gillar också tabata-pass. Det är enkelt men effektivt.

Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Challe Karlsson

Välkommen hit! Här skrivs det om allt mellan himmel och jord, men mycket om mammalivet, träning och matlagning. På återseende hoppas jag! Och jag skulle bli så glad om du lämnade en kommentar!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela