challekarlsson

Mamma till Juni

Ingefärsbiffar med blomkålsmos

Publicerad 2012-07-30 19:38:49 i Matlagning och bakning,

Dagens middag blev Ingefärsbiffar med blomkålsmos, blev riktigt smarrigt!
 
4 portioner
 
BIFFAR
400 g nötfärs
1 msk finriven färsk ingefära
1 ägg
salt och peppar
smör att steka i
 
BLOMKÅLSMOS
1 litet blomkålshuvud (ca 800 g)
3 dl grädde (jag tog mellangrädde)
100 g philadelphiaost
 
GÖR SÅ HÄR:
  • Ansa och skär blomkålen i buketter. Lägg i en kastrull och häll på grädden. Koka upp och låt småkoka utan lock på medelvärme tills blomkålen är mjuk.
  • Blanda alla ingredienser till biffarna. Kryda med salt och peppar. Forma till 8 biffar och stek dem gyllenbruna.
  • Mixa blomkålen med grädden till ett mellan grovt mos och blanda ner färskosten. Smaka av med salt och peppar.

Jag serverade med coleslaw, men man kan också servera med en tomatsallad.

Väldigt enkel och god rätt att göra. Det enda kluriga var att få rätt mängd blomkål till grädden. Vi har ingen våg hemma så jag chansade, mitt mos blev lite löst mer som en puré. Men det smakade väldigt gott ändå!

 

Lycka till!

 

/Challe

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Challe Karlsson

Välkommen hit! Här skrivs det om allt mellan himmel och jord, men mycket om mammalivet, träning och matlagning. På återseende hoppas jag! Och jag skulle bli så glad om du lämnade en kommentar!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela