challekarlsson

Mamma till Juni

Indisk Linsgryta

Publicerad 2013-08-29 20:13:23 i Matlagning och bakning,

Älskade verkligen maten när vi var i Indien! Och därför blev jag glad när jag hittade detta recept, och det verkligen levde upp till förväntningarna. Om ni gillar indiskt och linser så måste ni testa denna grytan!
 
Grytan kan serveras med ris eller naanbröd. Här hemma blev det dock två "trötta" korvar från grillningen igår :)
 
Du behöver:
 
1 lök
2 vitlöksklyftor
2 msk rapsolja
1 msk riven färsk ingefära
1 tsk korriander
0,5 tsk mald kummin
1 krm kanel
4 dl röda linser
400 g krossade tomater
400 g kokosmjölk
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl vatten
salt
lime
 
Gör såhär:
Skala lök, morötter och vitlök, som du sedan hackar ned och fräser i lite olja. Rör ner ingefära, korriander, kummin och kanel. Tillsätt linserna och rör om ordentligt.
Häll i dem krossade tomaterna, kokosmjölk, buljongtärning och vatten. Låt grytan koka sakta under lock i 20-25 minuter. Smaka sedan av med salt och lime. (jag hade ingen korrinader eller lime hemma, men det blev bra ändå)
 
Hoppas att ni med gillar den!
 
/Challe
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Challe Karlsson

Välkommen hit! Här skrivs det om allt mellan himmel och jord, men mycket om mammalivet, träning och matlagning. På återseende hoppas jag! Och jag skulle bli så glad om du lämnade en kommentar!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela