challekarlsson

Mamma till Juni

Vaniljbulle med toscatäcke

Publicerad 2013-08-04 21:37:35 i Matlagning och bakning,

Här kommer receptet på bullarna vi bakade i veckan, en trevlig variant av "uppiffade" vaniljbullar.

Ca 32 st

Deg:
50 g jäst
2 1/2 dl mjölk
200 g rumsvarmt smör
1 dl socker
3 ägg
11-12 dl vetemjöl

Fyllning:
100 g rumsvarmt smör
1 dl socker
2 msk vaniljsocker

Toscasmet:
100 g smör
100 g flagad mandel
2 dl socker
1/2 dl vetemjöl
1 msk mjölk
1 msk vaniljsocker

Gör såhär:
Smula jästen i bunke, och blanda med fingervarm mjölk. Tillsätt smör, socker, ägg och vetemjöl. Knåda till en smidig deg och låt jäsa i 30 min.

Blanda ihop ingredienserna till fyllningen.

Dela degen i 32 lika stora delar och forma till runda bollar. Gör en grop i dem och fyll med fyllning. Nyp sedan ihop bullen ordentligt och lägg skarven nedåt i en bullform. Låt jäsa ytterligare 30 min och sätt ugnen på 225 grader.

Blanda alla ingredienserna till toscasmeten i en kastrull, rör om och låt sjuda i ca 1 min. Lägg sedan en klick smet på varje bulle, för att sedan grädda dem i mitten av ugnen i 8-10 min.

Lycka till!

/Challe

Kommentarer

Postat av: Marina

Publicerad 2013-08-04 22:27:34

Tack för det! Måste prova. Jag byter mandelspån mot kokos eller solrosfrö. Det funkar säkert bra.

Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Challe Karlsson

Välkommen hit! Här skrivs det om allt mellan himmel och jord, men mycket om mammalivet, träning och matlagning. På återseende hoppas jag! Och jag skulle bli så glad om du lämnade en kommentar!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela