challekarlsson

Mamma till Juni

Regnbågstårta!

Publicerad 2013-11-12 22:40:47 i Matlagning och bakning,









Dem där regnbågstårtorna blev ganska festliga! Det var god smak och dem var inte så komplicerade att göra som jag först trodde. Jag hittade receptet här:

http://amyspieceofcake.blogspot.se/2012/09/hur-gor-man-en-regnbagstarta.html?m=1

Det står att tårtan är beräknad till 12 personer. Jag gjorde två tårtor till 12 vuxna och 8 barn, det blev nästan 1,5 tårta över!! Antingen så ljög dem när dem sa att den var god? ;) eller så är våra vänner extremt återhållsamma när det kommer till tårtor, eller så är det helt enkelt så att den räcker till fler :) Tårtan blir väldigt hög, så enligt mig så räcker den till fler än 12 personer. Speciellt om man bjuder på mer än tårta..

Som fyllning hade jag vispad grädde blandat med kite vaniljsocker och hackade jordgubbar. Och jag använde mig av karamellfärg för att färga bottnarna, det fungerade bra! Runt om valde jag att ha limefrosting, det blev fräscht!

Om ni testar att baka den så rekommenderar jag er att göra bottnarna i förväg och frysa in. Jag använde engångsformar i folie. Tänk på storleken! Jag hittade bara en sort på maxi och den va ca 5 cm större än den i receptet. Ena tårtan gjorde jag åtta bottnar, som i receptet, men dem blev på gränsen till tunna. Den andra tårtan gjorde jag bara sex bottnar, blev bättre.

Lycka till om ni ger er på att prova! 

Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Challe Karlsson

Välkommen hit! Här skrivs det om allt mellan himmel och jord, men mycket om mammalivet, träning och matlagning. På återseende hoppas jag! Och jag skulle bli så glad om du lämnade en kommentar!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela